P r e s s r e l e a s e 2015-09-18

Väggkalendrar för tanke och handling!

Sjung med ditt barn! Detta är uppmaningen i förordet till Trallmanackan, en väggkalender med text och illustrationer från kända barnvisor.

–      Jag vill gärna att Trallmanackan ger lust till sång och läsning. Dessutom får vi en stund att umgås mellan generationer, förklarar Charlotta Folkelind, som står för såväl kalligrafi som illustrationer i väggkalendern. Genom att läsa och sjunga med våra barn redan från att de är små knyter vi starkare band och lägger grunden för ett intresse som barnen har nytta av hela livet berättar Charlotta.

Trallmanackan innehåller en barnvisa för varje månad och är en så kallad ”evighetskalender” utan specifikt årskalendarium. Motiven snurrar år för år och kalendariet används exempelvis för att hålla reda på födelsedagar eller viktiga händelser.

Charlotta Folkelind har också sedan flera år producerat och gett ut Psalmanackan, en väggkalender med såväl nya som etablerade psalmtexter. Tänkvärda texter som med hjälp av Charlottas kalligrafi och illustrationer getts en extra dimension.

–      Jag har alltid älskat psalmer, tyckt att de känts som en viktig källa till både glädje och tröst. När man inte riktigt orkar, så finns den här extra portionen kraft, något konstant som man får lita till.

Under åren har väggkalendrarna kompletterats med vykort, posters och tavlor, både standardproducerade och unika skapelser för såväl företag som privatpersoner, under namnet Folkelind Form.

framsida 2016 för web       Trallmanackan start klicka på ikonerna om du vill veta mer!

Bildtext: Som ett makligt vattenflöde. Mjukt, vackert – och med ett tydligt tilltal. När Charlotta Folkelind skriver kalligrafi tycker hon det är viktigt att få uttrycka något. Som i ”Psalmanackan”, som nu ges ut för trettonde året i rad, eller Trallmanackan, evighetskalandern med barnvisor.

Du är välkommen att kontakta Charlotta på charlotta@folkelind.se

telefon 0705-923881